Ezek a csapatok jutottak az Estöri májusi döntőjébe

A VII. Estöri középdöntője

Ezek a csapatok jutottak az Estöri májusi döntőjébe

Huszonegy középiskolai diákcsapat versenyzett az Estöri - Kreatív Történelmi Verseny döntőjébe jutásáért, végül a tizenkét továbbjutó között dőlhet majd el május végén, hogy ki nyeri az idei, Európai Unióról szóló vetélkedő fődíját és dobogós helyeit. Az Esterházy Magyarország Alapítvány által évek óta szervezett verseny idei témája az Európai Unió létrejötte, története 1957-2004 között, meghatározó kulturális gyökerei és napjainkban betöltött szerepe. Az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája együttműködésében a Millenáris melletti rendezvény heszínükön került sor a jeles alkalomra. A döntősök közé 4 fővárosi, hat vidéki és két határon túli csapat jutott be.

Február 24-én nyolc vidéki (Békéscsaba, Baja, Győr, Pilisvörösvár, Nagykanizsa, Pannonhalma, Szentendre), két határon túli (Marosvásárhely, Révkomárom), valamint négy budapesti középiskola kilencedik és tizedik osztályos diákjainak összesen 21 háromfős csapata – mérte össze tudását, kreativitását a középdöntőben.

A diákoknak 1957-től 2004-ig, Magyarország csatlakozásáig kellett feldolgozniuk az Európai Unió történetét. Ehhez – a verseny szellemiségéhez híven – mobileszközöket, digitális technológiát is felhasználhattak, ám a középdöntőben és a döntőben már számot kellett adniuk arról is, hogyan tudnak megbirkózni a személyes jelenlétet kívánó, offline feladatokkal.

Az októberben elstartolt idei versenyévadba több mint száz csapat nevezett be. Nekik egy online beugró kvíz kérdéseit kellett helyesen megválaszolniuk, valamint egy fiktív, online, európai uniós magazin címlapját, vezércikkét és egy csapatfotót elkészíteniük ahhoz, hogy a középdöntőbe kerülhessenek. A személyes megmérettetéssel járó középdöntőre pedig egy kreatív prezentációval és egy rövid videóval készültek, melynek témájában további kérdések, feladatok is vártak rájuk az eseményen.

„Minden résztvevő csapat nagyon büszke lehet a teljesítményére: nemcsak a tárgybeli tudásuk volt kiemelkedő, hanem a kommunikációs, retorikai képességeiket, digitális írástudásukat is megcsillogtatták. Szívből gratulálok a továbbjutóknak!” – mondta Czigány Balázs, az Esterházy Magyarország Alapítvány képviseletében. „Az elmúlt évek vetélkedői hazai történelmi korszakokat vettek sorra, így jutottunk el a már a jelenünket meghatározó témához. Ezúttal a diákoknak egy holisztikus látásmódot kellett elsajátítaniuk ahhoz, hogy megnevezzék Európa, mint kulturális régió meghatározó értékeit, hiszen csak ezek ismeretében lehetett feltárni az 1957-től 2004-ig tartó folyamatok mozgatórugóit. Ez érett, kritikai gondolkodást feltételez. Ezért is volt élmény zsűrizni a diákok munkáit. Úgy gondolom, minden zsűritag izgatottan várja a döntőt, ahol hasonlóan kreatív, és analitikus gondolkodást igénylő feladatok várnak a diákokra.”

Lővei Andrea, az Európa Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának vezetője elmondta: „Az Európai Parlament számára kiemelten fontos, hogy a fiatalok minél tájékozottabbak legyenek az unió történetével és fejlődésével kapcsolatban. Ennek megfelelően az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának tevékenységében szintén prioritást élveznek az ifjúságot célzó programok, és ezért is szolgál nagy örömünkre ez az együttműködés a verseny középdöntőjének és döntőjének megrendezésében. Bízunk benne, hogy a mai versenyen keresztül is sikerült még több fiatal érdeklődését felkeltenünk az európai uniós témakörök iránt.  

Az Estöri - Kreatív Történelmi Verseny májusi döntőjébe végül három budapesti, hat vidéki és két határon túli középiskolából összesen 12 háromfős csapat jutott be. A döntőbe jutott csapatok:

budapest_deak_10a

revkomarom_selye_9_10vegyes

pannonhalma_bences_10

marosvhely_bolyai_10

gyor_revai 10c1

nagykanizsa_batthyany_10f

bpest_babits_10_1

bekescsaba_andrassy_10b1

gyor_lukacs_10g

bpest_zrinyi_9_2

pilisv_friedrich_10c1

bpest_babits_10_2

A döntőbejutók a személyes részvétellel zajló megmérettetésen az ábrázolt európa-uniós jelenséghez kapcsolódó gyakorlati feladatok megoldásával mérik össze tudásukat és kreativitásukat, hogy kiderüljön, kiket jutalmazhatunk értékes ajándékokkal.

A teljes verseny visszahallgatható itt:. http://bit.ly/41LnpJM