Középdöntővel folytatódik az ESTÖRI az MTA Könyvtárában

Harminc csapat készül prezentációkkal és videókkal a 2019. február 21-22-ei nagy megmérettetésre, az ESTÖRI középdöntőjére

Középdöntővel folytatódik az ESTÖRI az MTA Könyvtárában

Az Estöri Versenybizottsága a versenymunkáik alapján kiválasztotta a 92–ből azt a 30 csapatot, akik képviselhetik iskolájukat a februári középdöntőn.

A kétnapos eseményre Budapesten az MTA Könyvtárában kerül sor február 21-én és 22-én. A diákok illusztris zsűri előtt mutatják be versenymunkáikat: a kreatív prezentációjukat és videójukat. Február 22-én 16:45 órától élő közvetítésben számolunk be a továbbjutokról. /Estöri hivatalos Facebook oldalán/

A zsűri tagjai:

  • Foki Tamás, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatgatóhelyettese és történelemtanára (zsűrielnök)
  • dr. Kiss Erika, a Magyar Nemzeti Múzeum muzeológusa, művészettörténész
  • Gál Vilmos, Magyar Nemzeti Történeti Tár igazgató helyettes, történész, szakmúzeulógus
  • dr. Varga Kálmán, történész
  • Bárány Krisztián, Filmever Stúdió, kreatív-szerkesztő, rendező, történész


A 2018/2019-es versenyévad középdöntősei az alábbi iskolákból kerültek ki:

Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa, 1 csapat 

Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium, 1 csapat

BMSZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma, Bp. 1 csapat

Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma, 1 csapat

Széchenyi István Gimnázium, Pécs, 1 csapat

Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium, Győr, 4 csapat!

ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium, Bp. 1 csapat

Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Bp., 2 csapat

Fehérlófia Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, Veszprém, 1 csapat

Győri Műszaki SZC Pattantyús-Ábrahám Géza Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, 1 csapat

Lorántffy Zsuzsanna Református Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Kaposvár, 1 csapat

Ráckevei Ady Endre Gimnázium, 2 csapat

Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium, 1 csapat

Soproni Széchenyi István Gimnázium, 1 csapat

Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium, Székesfehérvár, 1 csapat

Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium, Bp, 1 csapat

Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen, 2 csapat

Veres Pálné Gimnázium, Bp. 2 csapat

X. Kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium, Bp., 1 csapat

Továbbá: 

A 30 csapatból 3 csapat külhoni: 

• Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola Kassa (SK), 1 csapat

• Selye János Gimnázium, Révkomárom (SK), 1 csapat

• Arany János Elméleti Líceum Nagyszalonta (RO), 1 csapat

Az első fordulóban még a mezőnyben voltak további csapatok Erdélyből (Kolozsvárról, Marosvásárhelyről, Tordáról) és Burgenlandból (Felsőőr). 

• közönségszavazatos továbbjutó: 

Győri Szolgáltatási SzC Hunyadi János Középiskolája, Csorna, 1 csapat 

(a legtöbb szavazatot begyűjtő a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium csapata lett)

A legjobb csapatok továbbjutnak az ESTÖRI döntőjébe. Az egész napos látványos rendezvényre április 27-én kerül sor a Haydn Teremben, az Esterházy-kastélyban, Kismartonban. 

Előzmények:

Az első forduló egyik feladata egy illusztrált esszé elkészítése volt. A versenyzőknek a 20. század 30-astól az 50-es évekig terjedő korszakát kellett bemutatnia személyek életútjain keresztül. A megadott évtizedekben milyen viszonyban állt a hagyomány és modernitás? A tényekből kiindulva fogalmaztak meg saját véleményt, akár az élet egy kiválasztott, szűkebb területén. A zsűri tagjai a pályamunkákban például Apor Vilmos, Brenner János, Márton Áron, Sztehlo Gábor, Szigethy Attila, Nagyatádi Szabó István, Richter Gedeon, Brusznyai Árpád kidolgozott életútjaival találkoztak. A sorsfordító személyek között megjelentek az Esterházy család képviselői is: Esterházy János, Ottrubay Melinda (V. Esterházy Pál felesége). Voltak kevésbé ismert személyek is, akiket a korszakban való helytállásuk tett szülővárosuk, tájhazájuk számára ismert és szeretett személlyé: írófeleség, segédjegyző, színházigazgató, polgármester és kertész is.

A diákok az életutakon keresztül felfedezték a viharos 20. század történelmét, kultúráját, próbálták megérteni, hogyan formálja a történelem az emberi viselkedésformákat, mi motiválja az emberek döntéseit és cselekedeteit.

Kapcsolat: 

Esterházy Tehetségpont

E-mail: info@estori.hu

Web: estori.hu