Megszülettek az Estöri—Kreatív Történelmi Verseny döntőjének eredményei

A huszadik század köré szerveződött a Verseny harmadik évada

Megszülettek az Estöri—Kreatív Történelmi Verseny döntőjének eredményei

FRISS!:  elérhető a majd 2 órás felvétel a versenyről >> ITT


A kismartoni Esterházy-kastély Haydn Termében április 27-én megszülettek a harmadik, 2019-es ESTÖRI - Kreatív Történelmi Verseny eredményei. A rendkívüli szoros pontversenyben az első három helyen a nagykanizsai Batthyány Gimnázium Perfetti Sconosciuti, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium EmlékfoszLányok és a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium Andrássys Gráciák Kismartonban elnevezésű csapatai végeztek, de különdíjból is jutott bőven. Jutalmuk nagyértékű digitális eszközök valamint az egyhetes Esterházy Summer University-n való részvétel. A felkészítő tanárok belépőjegyet kaptak a Classic.Esterházy egyik hangversenyére szállással a soproni Wollner Hotelben. Az első három helyezettnek és felkészítő tanáruknak ezen felül Dunai Mónika Parlamenti képviselő, Oktatási Bizottság Alelnöke, parlamenti látogatást ajánlott fel.

Különdíjat kaptak:  

- a kassai Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola Tiltott Tégla Tagjai és a nemesvámosi Fehérlófia Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola EQUI ALBA fantázianevű csapatai, akiknek a Dunai Mónika Parlamenti képviselő, Oktatási Bizottság Alelnöke, parlamenti belépőket ajánlott fel,

- a BMSZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnázium Gyáli úti srácok, mint az ország legjobb történelemszakos szakgimnáziuma és a Ráckevei Ady Endre Gimnázium ADY-DAS fantázianevű csapatai, akiknek Dr. Varjuné Dr. Fekete Ildikó, a Kelet Pesti Tankerület elnöke könyvajándék-csomagokat adott át,

- a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium Benediktöri fantázianevű csapata, akinek Bárány Krisztián a Film Ever Stúdió nevében a Szent Korona és koronázási kincseink nyomában című történelmi DVD-t és az egész osztálynak szólo rendhagyó történelemórát adott át,

- a Magyar Nemzeti Múzeumtól Gál Vilmos a június 22-i Múzeumok éjszakáján szereplési lehetőséget ajánlott fel a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium - az eddigi valamennyi versenyévad döntőjén sikerrel szereplő iskola - Mind Szentek fantázianevű, a Soproni Széchenyi István Gimnázium -  szintén valamennyi versenyévad döntőjén sikerrel szereplő iskola - Történelem Furkász Kompánia, a budapesti BMSZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnázium Gyáli úti srácok, debreceni Tóth Árpád Gimnázium Lutz Fenyők, a nagykanizsai Batthyány Gimnázium a Perfetti Sconosciuti és a Ráckevei Ady Endre Gimnázium ADY-DAS fantázianevű csapatainak,

- a Magyar Nemzeti Múzeumtól Gál Vilmos a sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium Emese álmai, a Pécsi Széchenyi István Gimnázium Széchenyi Echói, a révkomáromi Selye János Gimnázium Spem Reduxit, a múzeum különleges tárlatvezetéssel egybekötött látogatását kapta.

A döntős csapatok listája és a korábbi kreatív versenymunkájuk, videójuk >>ITT található.

Az eredményhirdetésen Foki Tamás zsűritelnök, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettese először a zsűritagok jegyzeteit hívta segítségül értékelésében és kiemelte: ”Soha ilyen szoros nem volt a verseny, egy nagyon nehéz időszakot is képesek voltatok humorral, sokszor szarkazmussal bemutatni, ezek alkalmazása a megértést és az értékelést segítették, nem pedig kifigurázták a humor tárgyát; bizonyítottátok, hogy a történelem prezentálható a fiatalok körében a saját nyelvezetetekkel, élményekbe és érzelmekbe csomagoltátok a tragédiában gazdag múltat, de Ti magatok mutattatok kiutat azzal, ahogy bizonyítottátok, hogy értitek és tisztelitek azt. A digitális hátterek közül sok életre kelt, komplex, értő, alapos gondolkodást és tervezést vittetek végbe. Ezekkel a képességekkel, amiket ma itt bemutattatok bármit meg tudtok csinálni, nincs az az érettségi bizottság ahol nem tudnátok eladni magatokat, ezek a tudási képességek a valódi életetekben elkísérnek Benneteket és mindig gondoljatok arra, hogy ez a sikersztori az ESTÖRI versenyen kezdődött.”

Az Esterházy Magyarország Alapítvány nevében Czigány Balázs hangsúlyozta: Az idei versenykiírásunk ez volt: Hagyomány és modernitás, Sorsfordítók a 20. században. Tudjuk nagy kihívást vállaltunk, amikor a másodikas középiskolai évfolyamnak negyedikes témát jelöltünk ki. Mi azonban ezúttal nem a tananyagból indultunk ki, hanem a diákból. Abból a diákból, aki kutat, kérdez, felfedez. Merészségünket 150 csapat jelentkezése jutalmazta, akik 4 országot képviselnek, 447 diák és 86 felkészítő tanárral. Soprontól Békéscsabáig, Pécstől Sárospatakig az egész ország velünk versenyez, de Kassa, Kolozsvár, Marosvásárhely, Torda és Nagyszalonta is diákjai is felfedezték már helyi hőseiket a közelmúltból.”

ELŐZMÉNY

A három fordulós versenyen az idén száznegyvenkilenc csapat indult olyan középiskolákból, ahol magyar nyelven folyik az oktatás, így Felvidékről és Erdélyből is érkeztek versenyzők. A döntőben negyvenkét tizedikes diákja mérte össze tudását, Budapestet és Győrt két-két, Békéscsabát, Debrecent, Kassát, Nagykanizsát, Nemesvámost, Pécset, Ráckevét, Révkomáromot, Sárospatakot és Sopront egy-egy csapat képviselte.

Az idei verseny – amelynek feladatsorait az Esterházy Privatstiftung és az Esterházy Magyarország Alapítvány delegáltjaiból és történelemtanárokból álló bizottság állította össze – tematikájában eltért az eddigiektől: fókuszában nem az Esterházy-család története, hanem huszadik századi emblematikus személyiségek, az 1930-as évektől, a politikai jobbratolódástól a kommunista hatalomátvételen keresztül az 1956-os forradalomig és az azt követő megtorlásig tartó időszak állt. A múltszázad történelmi viharait, politikai, ideológiai szélsőségeit sorsfordító személyek portréin, történetein keresztül tanulmányozzák a versenyzők. A történelmi személyek mellett a versenyzők kevésbé ismert hősök és saját családtagjaik történeteit is feltérképezték a korábbi fordulókban, így testközelből ismerhették meg a korszak eseményeit.

A verseny egyik kiemelt célja, hogy megmutassa, hogyan lehet különböző digitális eszközöket integrálni az oktatásba, ezáltal sokkal vonzóbbá tenni egyes tantárgyakat a diákoknak. Ennek fényében a jelentkezők az első fordulóban egy időzáras online kvíz feladatsort oldottak meg, instagramos csapatképet készítettek és illusztrált esszéket írtak. A középdöntőbe továbbjutott csapatok jellemzően helyi történetek nyomába indultak, amelyeket kreatív prezentációkban és videókban mutattak be a szakmai zsűrinek. A feldolgozott témák rendkívül széles palettán mozogtak: második világháborútól az 56-os harcokon és a női emancipáción keresztül a titkos vallásgyakorlásig, de előkerültek az öltözködési szokások és a különböző szórakozási formák is.

A döntőben részben ezeket a történeteket folytatták a bejutottak, de a csapatoknak új feladatokra is készülniük kellett. A „beugró” egy kreatív csapatnév, valamint egy digitális színpadképpel és instastoryval megtámogatott bemutatkozás volt. Az ezt követő Representatio et Memoriae feladat keretében olyan emblematikus figurák életútját kellett feldolgozni, mint Mindszenty József, Mindszenty József, Almásy László, Gertrud és Carl Lutz, Karády Katalin, Márai Sándor, gróf Edelsheim-Gyulai Ilona, Szent-Györgyi Albert. A tematikához kapcsolódóan egy-egy emberhez fűződő memoriae-vel kellett készülniük, majd ugyanezekkel a személyekkel kapcsolatos szópárbajban (Duellum) is megvívtak egymással a versenyzők.

A villámkérdés feladatot – amely négy előre megadott filmre (Hyppolit a lakáj, A tizedes meg a többiek, Szabadság, szerelem és a Valahol Európában), illetve a témájukra vonatkozó kérdéseket tartalmazott – a Kahoot! applikáció használatával oldották meg.

Izgalmas feladat volt annak utánajárni, vajon lehetett-e volna egymásnak Facebook-ismerőse egy, az előző illusztris névsorból sorszámhúzással kiválasztott páros (például Karády és Márai), vagy ha nem, kiken keresztül érhették volna el egymást.

Az ötletes megoldások mellett a gondolatmenet, a mondanivaló, az érvelési technika, az előadók aktivitása és szakmai felkészültsége, a mondandó arányos felépítése és esztétikuma, a formai megoldások színvonala alapján értékelt a szakmai zsűri, amelynek tagjai az alábbiak voltak:

- dr. Kiss Erika művészettörténész, szakmuzeológus (Magyar Nemzeti Múzeum);

- Bárány Krisztián történész és filmrendező;

- Foki Tamás igazgatóhelyettes, történelem és társadalomismeret szakos tanár (Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium);

- Gál Vilmos, történész-, szakmuzeológus, tárigazgató-helyettes (Magyar Nemzeti Múzeum),

- dr. Varga Kálmán történész, muzeológus.

A győztesek nagyértékű digitális eszközöket, illetve egyhetes részvételi lehetőséget nyertek a július 1-e és 7-e között magyar és osztrák helyszíneken megrendezendő Esterházy Summer University-re. Utóbbiban a szakmai program, azaz a kismartoni, valamint a pápai Esterházy-kastélyban, továbbá Fraknó várában zajló forrásfeldolgozás mellett olyan szórakoztató tevékenységek is helyet kapnak, mint soproni városnézés, látogatás Gannára és Döbröntére, a Fertő-tó melletti Familypark felkeresése, barangolás a Lővérekben, strandolás, bázisreptér-látogatás és koncert. A táborra az idén először saját költségen azok a résztvevők is jelentkezhetnek, akik nem állhattak fel a dobogóra.(a döntős csapatoknak szóló 10%-os kedvezményt május 13-ig tudjuk figyelembe venni)

A verseny együttműködő partnerei az Edubase online edukációs platform, MTA Történettudományi Intézete, az MTA Könyvtár és Információs Központ, a Nemzeti Tehetségpont, a Nemzeti Levéltár, a Nemzeti Múzeum, Familypark am Neusiedlersee valamint a soproni Hotel Wollner, Majsa Adrienn hangterapeuta.


További információk:

www.estori.hu

Facebook: estoriverseny

Instagram: @estoriverseny #ESTÖRI, #Esterhazy , #Estöriverseny

Youtube: Estöri Verseny